Leave a comment

Kemahuran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)

Isi kandungan taklimat Kbat oleh Pn HjH Azizah, Mantan Pen. Pengarah LPM 1. Pbs direka utk bentuk pelajar yg bukan diajar cara utk jwb soalan, tapi yg ada pengetahuan utk jwb soalan. 2. Buku teks bukan utk PdP, tapi rujukan pelajar di rumah. Guru perlu buat PdP dua hala lebih kepada penemuan. 3. Jika pelajar jwb soalan dgn kaedah yg sama dan ayat yg sama antara pelajar, cikgu gagal dlm PdP. 4. Kaedah paling mudah mengajar kaedah penemuan, pelajar melukis sendiri gambarajah dan label. Jika guru fotostat gambarajah dan hanya minta pelajar label, pelajar akan gagal dlm kaedah penemuan. Sambung taklimat: 5. Tahun ni Lembaga akan buat pemantauan pada subjek yg pe taksiran sekolah dapat band 3 keatas tapi pentaksiran pusat dapat E kebawah. Something wrong somewhere dgn kaedah pentaksiran. Dikuatiri pentaksiran secara maya dan hentam kromo. : Sambung… 10. Jika guru2 dapat bawa pelajar dapat capai band 4 secara reality (bukan wayang) iaitu pelajar boleh apply apa yg diajar dlm kehidupan, beerti tanggungjawab cikgu hampir sempurna kerana pelajar itu telah belajar sesuatu dari guru. Contoh: jika pelajar jawab air kencing dihasilkan oleh usus kecil, maka kita gagal. Kalau pelajar jawab dihasilkan oleh ginjal, pdp kita berjaya. Contoh lain dalam matematik. Pemfaktoran. X2 + 5x – 6=0. Kalau pelajar boleh jawab beerti pelajar tahu. Tapi kalau kita tanya “saya ada suatu nombor. Jika kuasa dua nombor itu ditambah dengan lima kali ganda nombor itu dan ditolak dengan 6 hasilnya ialah 0. Apakah nombor itu?” Soalan yg sama tapi di Kbat kan. : Sambung…. 11. Banyakan guna teknik penyoalan. Kita tanya soalan, pelajar cuba jawab. Tapi kalau pelajar tanya, guru jangan jawab. Kita minta kawan dia yg lain cuba jawab supaya menjana pendapat. 14. Soalan tanpa format menghasilkan jawapan pelajar yg asli dan holistik. 13. Setiap matapelajaran (utk PT3) tiada format soalan kerana format soalan hanya menghasilkan pelajar golongan “parrot” yg cuma dilatih utk jwb soalan. Mungkin bentuk soalan berubah-rubah. Sambungan…. 6. Guru bukan lagi pengajar yg mengajar A-Z. Tapi cikgu hanya pembimbing dan fasilitator kepada pelajar. Guru hanya perlu design persoalan atau permasalahan tentang konsep yg nak diajar, pastu minta pelajar design penyelesaian. Contoh: sains tingkatan 2. Kelawar ada sayap tetapi bukan kumpulan burung. Kenapa. : BM- item respon terhad dgn markah yg lebih besar akan menambah tahap berfikir bagi soalan tersebut. Contoh: aras sederhana- nyatakan cara memecahkan telur (2 markah) Aras tinggi Huraikan cara memecahkan telur (4 markah) Aras Kbat Wajarkan cara memecahkan telur (6 markah) 18. Pemeriksa perlu juga membuat analisis jawapan yg memungkinkan lebih dari satu jawapan boleh diterima dan guru perlu siapkan diri dengan pengetahuan yg mungkin pelajar lebih tahu. 17. Bagi matapelajaran bahasa, pemeriksa kertas perlu bebas emosional kerana ia dapat mempengaruhi markah pelajar. Markah yang holistik tidak diperolehi. 15. Tahun 2017 perlaksanaan KSSM secara menyeluruh akan dijalankan yang menjadikan KBat sebagai kaedah pembelajaran. KSSM tidak menggalakan guru mengajar gunakan buku teks sebaliknya mengajar menggunakan teknik menyoal. 16. Oleh kerana malaysia jatuh ke ranking ke 76 dalam pisa, maka sijil dari universiti di malaysia tidak laku meskipun di indonesia dan vietnam kerana kedudukan pisa negara ini lebih tinggi. Indonesi kedududkan 45, vietnam 57. Jadi Kbat salah satu saliran membaiki kedudukan negara. Sambung…. 12. Projek utk geografi dan sejarah akan ditingkatkan tahap kesukaran selaras dengan desakan KPM yg nak tingkatkan kemahiran KBat.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: